Selgerrollen er ikke død

Mondelez og Grilstad er gode eksempler på bedrifter som satser på butikk. Spirit har nylig gjennomført en dybdeintervjuundersøkelse på tvers av kjedene, med fokus på selgerens- og bedriftenes rolle i butikk. Vi har avdekket store mulighetsrom med tanke på Selgerens rolle, sesong- og kampanjegjennomføring, lokale aktivitetsmuligheter, viktige varekategorier og leverandører butikkene ønsker å satse sammen med m.m. Andre bedrifter som kom godt ut av undersøkelsen var bl.a Mills, Coca-Cola, Red Bull, Orkla, Tine, Ringnes, Brynild, Santa Maria og Scandza m.fl. Aass Bryggeri og Stolte Hane ble trukket frem som gode nisjeleverandører.

Kjenn din kundegruppe

Shopperinspirasjon og matglede

Produktreisen før, under og etter butikkbesøk

Ny butikktest i Dagligvarehandelen 2024

Spirit og Dagligvarehandelen fornyer butikktesten etter

16 års samarbeide og mer enn 650 butikktester.

Tydeligere kriterier og strengere butikktester!

Les mer om den nye testen her

Les mer om kriteriene for den nye testen her

EMV artikkel i NRK

NRK har en interessant artikkel rundt EMV, og merkeleverandørenes betydning for utvikling i bransjen

Les artikkelen her:

Meiner First Price, Prima og Xtra tar frå deg makt – fem ting å vite om eigne merkevarer (EMV) – Rogaland (nrk.no)

Butikketableringer 2024

2023 blir kalt for "Lavpris-året" med mange nyetableringer av butikker innen lavpriskjedene. 2024 ser også ut til å bli et år i lavprisens tegn.

Les artikkelen rundt dette fra Dagligvarehandelen her

Kiwi knuser konkurrentene

Kiwi bykser forbi Rema 1000. Likevel er Norgesgruppen i null etter første halvår,
særlig på grunn av andelsfall hos Meny

STØRST: Mens dagligvarebutikkene fikk en omsetningsvekst på 5,1 prosent i første halvår, økte Kiwi salget med over
det dobbelte. Nå er Kiwi den kjeden hvor nordmenn legger igjen mest penger

Tallene viser at Kiwis andel av det tradisjonelle dagligvaremarkedet har økt med hele 1,7 prosentpoeng så langt i år. I et marked på godt over 200 milliarder kroner utgjør det massive summer.

Kampen om dagligvarekundene

Basert på tallene fra første halvår har Kiwi nå en markedsandel på 24,2 prosent. Rema 1000 har
på sin side gått frem med 0,4 prosentpoeng til 23,9 prosent. Extra er tredje største kjede, med
17,3 prosent av markedet, etter en andelsvekst på 0,5 prosentpoeng.

Med andelsvekst på totalt 2,6 prosent i første halvår, tar de tre store lavpriskjedene solide jafs av
konkurrentene i andre deler av markedet.

 

Meny trekker ned Norgesgruppen

Til tross for Kiwis kraftige vekst står Norgesgruppen i null etter første halvår. Landets største handelshus må se at Joker (-0,2 prosentpoeng), Spar (-0,4 prosentpoeng) og særlig Meny (-1,1 prosentpoeng) går tilbake. Mega-inntektene har falt med 0,2 prosent.

Største annonsørene i bransjen

Årets matgledebutikker 2023