Selgerrollen er ikke død
Mondelez og Grilstad er gode eksempler på bedrifter som satser på butikk. Spirit har nylig gjennomført en dybdeintervjuundersøkelse på tvers av kjedene, med fokus på selgerens- og bedriftenes rolle i butikk. Vi har avdekket store mulighetsrom med tanke på Selgerens rolle, sesong- og kampanjegjennomføring, lokale aktivitetsmuligheter, viktige varekategorier og leverandører butikkene ønsker å satse sammen med m.m. Andre bedrifter som kom godt ut av undersøkelsen var bl.a Mills, Coca-Cola, Red Bull, Orkla, Tine, Ringnes, Brynild, Santa Maria og Scandza m.fl. Aass Bryggeri og Stolte Hane ble trukket frem som gode nisjeleverandører.
STØRST: Mens dagligvarebutikkene fikk en omsetningsvekst på 5,1 prosent i første halvår, økte Kiwi salget med over
det dobbelte. Nå er Kiwi den kjeden hvor nordmenn legger igjen mest penger
Tallene viser at Kiwis andel av det tradisjonelle dagligvaremarkedet har økt med hele 1,7 prosentpoeng så langt i år. I et marked på godt over 200 milliarder kroner utgjør det massive summer.
Basert på tallene fra første halvår har Kiwi nå en markedsandel på 24,2 prosent. Rema 1000 har
på sin side gått frem med 0,4 prosentpoeng til 23,9 prosent. Extra er tredje største kjede, med
17,3 prosent av markedet, etter en andelsvekst på 0,5 prosentpoeng.
Med andelsvekst på totalt 2,6 prosent i første halvår, tar de tre store lavpriskjedene solide jafs av
konkurrentene i andre deler av markedet.
Meny trekker ned Norgesgruppen
Til tross for Kiwis kraftige vekst står Norgesgruppen i null etter første halvår. Landets største handelshus må se at Joker (-0,2 prosentpoeng), Spar (-0,4 prosentpoeng) og særlig Meny (-1,1 prosentpoeng) går tilbake. Mega-inntektene har falt med 0,2 prosent.