35 nye lavprisbutikker totalt. Kiwi vinner av omsetningsvekst
Kiwi er vekstvinner i 2023. De har både tatt fra lavpriskonkurrentene og ikke minst supermarkedene.
Grepene de gjorde som prispresser på starten av året, var et smart trekk for å holde prisene nede,
i en tid hvor alle hadde behov for å sette de opp. Det var et smart trekk både for Kiwi og NorgesGruppen. NorgesGruppen hadde behov for å ta markedsandeler, da de tapte markedsandeler i
2022. Meny hadde en nedgang på 2% i 2023. Coop varsler at Coop Mega var vekstvinner innenfor
supermarked.
Omsetningsvekst i starten av året for leverandørene
Året startet med en formidabel vekst for mange leverandører. Mye av denne veksten kommer fra
butikker og grossister som hamstrer varer før prisoppgangen, spesielt på varer som får høy vekst,
men ikke minst varer med høy rullering og god holdbarhet.
Inflasjon, høye renter og generelt mye uro i markedet har satt ytterligere fart i PL-utviklingen.
Spesielt Extra og Coop Mega har stor PL andel på gulv. Les NRK-artikkel om PL her
Årets Matgledeutikk
Svært mange butikker har etterlyst Årets Matgledebutikk, da prosjektet har vært lagt på is under
pandemien. Det var ingen overraskelse at Meny Saga vant foran Coop Mega Klepp og Coop Mega
Kolbotn. Ekstra hyggelig at Rema 1000 tapetserte pallen for lavpris, med 3 butikker på topp.
Rema 1000 Skogen (Bø) var en verdig vinner. Bilder ligger under sesong for de kjeder som har
deltatt.
Oktotber: Årets Matgledebutikk konkurranse 2023 - Trykk her
September: Tilbudssmell i dagligvarebransjen - Trykk her
August: Skolestart - Store muligheter i butikk - trykk her